• Ren färgglädje – om Norrgavel och äggoljetempera

    tempera stol

    Äggoljetempera är en färg med lång historia. Redan i det gamla Egypten användes tempera och på 1400-talet målade stora konstnärer som Boticelli med färgen. Skrapar man på en riktigt gammal kyrkbänk, så består de innersta färglagren med stor sannolikhet av just äggoljetempera. I och med ökad medvetenhet kring vad vi omger oss med i våra hem, så är det många som har fått upp ögonen för denna väldoftande färg på sistone. Men när Norrgavel började måla sina möbler med äggoljetempera i början av 90-talet, så var det inte många som kände till färgen. 

    Norrgavels grundare, Nirvan Richter, berättar här om mötet med den färgstarka kvinnan Milis Ivarsson som introducerade ett helt nytt synsätt kring färg. En av flera förklaringar till varför äggoljetemperan så småningom kom att förknippas så starkt med Norrgavel.


    Vi ses i Nirvans kontor som ligger i anslutning till Norrgavels prototypverkstad och produktutveckling i kvarteret Varvsstaden. Historisk mark som användes av Kockums från början av 1900-talet fram till nedmonteringen av deras produktionsverksamhet i Malmö. Nirvan drar ut en bok ur den välfyllda bokhyllan, skummar igenom ytterligare en artikel om Milis Ivarsson och dammar av minnena från den första tiden med Norrgavel i början på 90-talet.

    Hur kom det sig egentligen att Norrgavel började använda den historiska kulturfärgen äggoljetempera till sina möbler och så småningom som väggfärg i butiksmiljöerna? Intresset för ren och hälsosam färg fanns där redan från start, men vägen till att välja just äggoljetempera var inte spikrak.

    – När jag visade de allra första Norrgavelmöblerna på Bomässan i Örebro 1992, så var jag redan väldigt intresserad av färg. Hemma använde jag en slags bivaxlasyrfärg från Robygge, en idéburen butik med antroposofisk inriktning. Men jag hade även läst på om tyska naturfärger – Livos, Meldos och Auro... de byggde på citrusterpentin istället för vanlig terpentin. Fast det var ju inte helt bra det heller. När jag visade Kapphylla och Påshylla under Bomässan i Örebro så var de målade med tyska naturfärger. Jag grundmålade och därefter stripmålade jag dem för att få fram ett särskilt djup. De första åren när vi började sälja Kapphylla och Påshylla, så stod jag i källaren på Lilla Södergatan i Lund och målade dem själv. Kulörerna hette lindblomsgrön och lavendelblå, säger Nirvan.

    “När jag visade Kapphylla och Påshylla under Bomässan i Örebro så var de målade med tyska naturfärger.”

    temperamålad länstol

    Men det var ingen hållbar situation att sköta måleriet själv i bostadshusets källare, och den tyska naturfärgen kändes inte helt rätt. Då kom Nirvan att tänka på den där artikeln från 1990. Nyfikenheten på äggoljetempera, som Milis Ivarsson beskrev med sådan övertygande entusiasm, växte. Nirvan ringde till nummerupplysningen och fick telefonnumret till Milis. Efter att ha beskrivit sitt ärende svarade Milis överraskat att det var lustigt att han ringde just då, för hon skulle åka till Lund nästa dag – för första gången på tio år. Vilken tillfällighet! Och när Milis dagen därpå kom hem till huset i Lund där Nirvan bodde vid den tidpunkten, så fick hon syn på ett skåp och utbrast: “är det DU som har gjort det där skåpet?”. Skåpet ifråga hade Nirvan tillverkat under sin möbelsnickarutbildning och det visades under en utställning på Läckö Slott. Och den utställningen hade Milis besökt, fastnat för skåpet, och kände genast igen det hemma hos Nirvan. I och med detta första möte så inleddes ett flerårigt samarbete mellan Norrgavel och Ovolin, färgföretaget som Milis grundade. Milis svepte in i Nirvans liv med sin starka personlighet och öppnade upp dörrar till ett helt nytt synsätt på färg.

    – Jag hade tidigare varit intresserad av färg på ett intellektuellt och tekniskt sätt, men förstod där och då att min färgkunskap var oerhört basal. För mig var färg ett NCS-nummer. Milis introducerade mig till ett helt nytt tankesätt. Hon såg färg mer som ett skulpturalt material, som en upplevelse man skulpterar fram. Inte som en platt yta utan mer som en materialitet med vars hjälp man arbetar fram rumsvolymer. Hon laborerade gärna samtidigt med olika färgnyanser, för att uppnå en starkare ljuskänsla i rummet. Milis hon lever färg. Hon ÄR färg. Hon har ett helt otroligt färgseende som inte bara är en känsla utan även analytiskt, säger Nirvan.

    “För mig var färg ett NCS-nummer. Milis introducerade mig till ett helt nytt tankesätt.”

    Och Nirvan litade väldigt mycket på Milis. Det kändes helt naturligt att börja experimentera med den rena äggoljetemperan på Norrgavelmöblerna och överge den tyska naturfärgen. Men det var en utmaning att börja måla möbler med äggoljetempera. Utmaningen bestod bland annat i att välja kulörer som uppförde sig hanterligt och som dessutom hade rimliga oxidationstider. Färgens egenskaper varierar nämligen beroende på vilka pigment som ingår i respektive kulör. Ett forskningsprojekt inleddes med högskolan i Växjö där man testade olika sätt att få färgen att oxidera snabbare. När tallolja tillsattes, så visade det sig att färgen blev mer hanterbar och oxidationstiden förkortades. Men äggoljetemperans långsamhet i oxidationen har sina fördelar. Den ger en mycket hållbar yta som inte flagnar eller spricker. Färgytan nöts istället ned med tiden till följd av slitage, vilket ger en vackert patinerad yta.

    Förutom färg så var Milis även kunnig inom området textil och linne var ett favoritmaterial. Norrgavel började köpa in linne i olika grovlek från linneväverier och lät färga tygerna på svenska färgerier. Det var Milis som satte färgerna. Dessa linnetyger användes sedan till bords- och bäddlinne och för att klä Norrgavels stoppade möbler. I Nirvans kontor står en dagbädd med en dyna klädd med ett av tygerna från den tiden. Den blålila färgen är lika vacker idag som för tre decennier sedan, när dynan fick sin klädsel. Och tyget ser fantastiskt ut trots alla års användning.

    “Den blålila färgen är lika vacker idag som för tre decennier sedan, när dynan fick sin klädsel.”

    Det täta samarbetet mellan Milis och Norrgavel fortlöpte fram till millenniumskiftet, när de gick skilda vägar yrkesmässigt.

    – Milis hade en impulsiv och rebellisk personlighet och hon var väldigt upprörd över den traditionella färgindustrin. De stora färgjättarna på marknaden kände sig hotade av henne, för Ovolin var ju ett jättefint företag som växte snabbt. Så i början på 2000-talet blev företaget, som Milis hade grundat, uppköpt efter en turbulent period. Sedan 2005 driver hon istället familjeföretaget Av jord som riktar sig till slutkonsumenter som vill blanda sin äggoljetemperafärg själva. Allt som Milis gör präglas av hennes miljömedvetna helhetssyn på livet, säger Nirvan.

    Efter ytterligare ägarbyten drivs Ovolin sedan några år tillbaka av Carin Moberg och Mats Anhammer. I ett gammalt tegelmagasin utmed Svartån, i ett av Örebros mest natursköna kulturområden, ligger Ovolin färgfabrik & byggnadsvård. Norrgavel har under samtliga år sedan 90-talet hållit fast vid samarbetet med Ovolin och alla Norrgavelmöbler i temperafärg målas med temperafärg som blandas i deras lokaler. Ren färg bestående av lokalproducerad linolja, svenska eko-ägg och jordpigment. En miljövänlig och vacker färg som lämpar sig lika bra till målning av väggar som trämöbler. Färgburkar med färdigblandad äggoljetempera från Ovolin kan beställas i samtliga Norrgavelbutiker.

    “Temperan är den mest naturligt rena färg vi kunnat hitta. Den är vacker och väldigt skön att leva med.”

    – En av de största anledningarna till att jag startade Norrgavel var min längtan tillbaka till allmogens materialitet och sätt att förhålla sig till trä och möbler. I grund och botten handlar det om ett förhållningssätt till hur saker åldras. Jag hade inget ord för det då, men senare fann jag begreppet wabi sabi som stämde överens med min längtan. Äggoljetempera passar perfekt in i detta förhållningssätt. Temperan är den mest naturligt rena färg vi kunnat hitta. Den är vacker och väldigt skön att leva med, den lägger sig som ett tunt matt flor över träytan och byter skepnad med ljusets dagrar – den åldras dessutom med värdighet, säger Nirvan.

    Och doften av Norrgavel kommer även fortsättningsvis präglas av den lokalt producerade och kallpressade linoljan som är en av grundingredienserna i Ovolins äggoljetempera. Denna naturligt vackra och väldoftande tempera som sprider ren färgglädje ♥

    “Ett rum målat med en färg som består av bindemedel och pigment från naturen, känns annorlunda, än ett rum som målats med plastbindemedel och syntetiska färgämnen. De naturliga materialen ger en känsla av närhet till livet och jorden.”

    Citat från boken Jordens färg av Milis Ivarsson och Frida Hafvenstein.





    FAKTA OM ÄGGOLJETEMPERA

    Tempera betyder blandning och äggoljetemperan är både en blandning av ingredienser och av olika egenskaper. Äggoljetempera är en emulsion av linoljan och vattnet, med hjälp av det emulgerande ägget. Ägget har en unik förmåga att kopplas till både vatten och olja. Vattnet fungerar som ett lösningsmedel som gör blandningen målningsbar, medan ägget och oljan utgör bindemedlet i färgen. Först när pigmentet tillsätts blir det en färdig färg.

    När äggoljetemperan torkar sker en oxidation av ägget och oljan genom att ägg- och oljemolekylerna binds ihop till ett mycket starkt och segt nätverk av långa molekylkedjor. Det sker alltså inte bara en torkning eller avdunstning av vatten utan också en molekylär förändring. Det är därför ägget inte ruttnar på väggen och lukten av linolja och färska ägg blir mindre och mindre framträdande. Pigmenten påverkar också oxidationsprocessen, vissa påskyndar och andra försenar.

    Källa: Jordens färg av Milis Ivarsson och Frida Hafvenstein.